сряда, 6 май 2015 г.

Помощни средства за хора с увреждания: Какво трябва да знаят специалистите по човешки ресурси



От Рандолф Оуимет
12 март 2007
Когато наемат човек с увреждане, много е важно специалистите по човешки ресурси да познават нуждите от помощни средства на своите потенциални служители. Тези помощни средства много зависят от специфичните нужди на съответния служител, тъй като необходимите помощни средства са строго индивидуални. В днешните постоянно променящи се икономически реалности има десетки хиляди кандидати за работа с увреждания. Това понякога изисква работодателите да отговорят на техните нужди по време на процеса на назначаване и в работата.
Когато наемате служители с увреждания, често е необходимо да приспособите работните им места, за да компенсирате функционалните им ограничения. Тези приспособления включват, но не се ограничават до:
·         промени в работната среда и достъпа до работното място или технологични модификации;
·         промени в процедудите, използвани в практиката на процеса по наемане като набиране, подбор, обучение и оставане на работа;
·         промени в процедурите на работа като преструктуриране, работно време, промяна на местоработата и възможност за отсътвие от работа.
По-важно от всякога е мениджърите да разбират, че човек, който отговаря на изискванията за опит и образование, не бива да бъде изолира от заетост поради липсата на приспособено работно място. Специалистите по човешки ресурси могат да предприемат множества стъпки, за да внедрят политики и процедури по осигуряване на помощни средства в процеса по наемане и по този начина да създадат условия за интегриране на хора с увреждания на работното място. Някои от въпросите, които мениджърите ще си зададат, когато планират и внедряват приспособяване на практиките по набиране и управление на човешките ресурси, са следните:
·         Необходимо ли е да се модифицират длъжността или политиката на работното място или начинът, по който съответната работа се върши?
·         Необходимо ли е използването на продукт или оборудване като помощни технологии, ергономична или естествена помощ, за да бъде извършена съответната работа?
·         Необходимо ли е да се осигурят услуги като жестомимичен превод или човек, който да прочете съответните документи, в рамките на процеса по наемане?
·         Какъв процес за наблюдение ще бъде използван, когато приспособленията бъдат внедрени?
·         Ефективни ли са приспособленията за съответния служител?
·         Може ли потенциалният служител да изпълнява основните функции на работата без помощни средства?
·         Могат ли специалистите по човешки ресурси да модифицират длъжността така, че да съответства на нуждите от помощни средства на потенциалния служител?
·         Получил ли е потенциалният служител адекватно обучение как да използва помощните средства?
·         Колко ще струва на компанията приспособяването на работното място като време и разходи?
·         Ще причини ли приспособяването ненужни трудности на компанията? Ще бъдат ли реализирани загуби на ресурси, финанси или ще е нужно ли преструктуриране на офисите на компанията?
·         Необходими ли са на потенциалния служител помощни средства в процеса на назначаване?
·         Обсъдил ли е специалистът по човешки ресурси целта и основните функции на длъжността по време на интервюто, за да планира необходимите на потенциалния служител помощни средства?
·         Оценил ли е специалистът по човешки ресурси ефективността на помощните средства с оглед трудовото представяне на съответния служител?
·         Обучил или информирал ли е специалистът по човешки ресурси мениджърите за политиките и процедурите относно помощните средства, за да създадат те атмосфера на приемане?
·         Има ли разработен план за действие в случай на възникване на конфликти в резултат на осигурените помощни средства?
Като специалист по човешки ресурси е важно да знаете, че един от най-важните фактори в процеса на осигуряване на помощни средства е уважаването на достойнството на човека с увреждане. Специалистите по човешки ресурси трябва също така да знаят, че процесът по осигуряване на помощни средства не винаги завършва с успешното приспособяване на работното място. Може да е необходимо помощните средства да бъдат непрекъснато променяни, тъй като нуждите на служителя или работната обстановка се променят и това оказва влияние върху неговите нужди. На специалистите по човешки ресурси, които изграждат организационната структура така, че да улеснява внедряването на помощни средства на работното място, се гледа не само като на хора, които подпомагат нуждите на хората с увреждания, а и като на хора, които насърчават многообразието като създават атмосфера на включване на работното, основана на равенство и коректност към всички.
Рандолф Оумет е специалист по заетостта в Токио

Няма коментари:

Публикуване на коментар