неделя, 19 април 2015 г.

Създаване на възможности за менторство пред млади хора с увреждания: Въпроси и стратегии




Автори: Кари Суорд и Катрин Хил

Менторството може да има сериозно влияние върху живота на младите хора. Въпреки широкото разпространение на програмите за менторство за млади хора като цяло, много малка част от тези програми са насочени към младите хора с увреждания.
Дефиниране на проблема - Проучвания показват, че ефективнтото менторство помага на младите хора да развиват способностите, знанията и мотивацията си, за да преминат успешно от гимназията в истинския живот. Този преход е особено важен за младите хора с увреждания.
Какво знаем Видове менторство Менторството може да се практикува под различни форми. То може да бъде лице в лице или в малки групи, или в различни комбинации от ментори и обучавани хора. Менторството може да става в лични срещи, по e-мейл, телефон, писма или всякакъв друг начин на кореспонденция. Може би най-често срещаният модел е лице в лице, един срещу друг, модел на менторинг в общността. Менторството може да става и в групи, училища, бизнес или обществени организации. При менторството в общността, доброволци от тази общност разговарят с млади хора и установяват връзки с тях с цел да повишат социалната активност на ученици и студенти. Повечето от тези социални дейности се провеждат извън училището или работното място. При менторството в училище възрастните разговарят с децата в класните стаи като разговорите са насочени към образователното и кариерното развитие на учениците. В други случаи самите работодатели провеждат менторски програми за ученици или студенти. Например менторите на съответната компания отиват и обучават младите хора в училище. Възможно е да се организират и групови обучения, при които менторът се среща с малки групи от хора. Нов модел, който набира популярност, е електронното менторство (наричано още И-менторство или телементорство). При тази форма менторът и обучаваният комуникират чрез и-мейл. И-менторството се практикува най-често в училищата и се фокусира върху професионалните и образователните постижения. „Свържи се с успеха”, програма на Университета в Минесота, е добър пример за модел на И-менторство за хора с увреждания.
Ползи от менторството - За да бъдат наистина ефективни, програмите за менторство трябва да носят ползи за всички участници – обучавани, ментори, родители и др. Освен това е важно тези програми да бъдат добре управлявани и да осигуряват обучение и подкрепа на всички участници. Изследвания показват, че най-често срещаните позитивни ефекти за менторите включват: Повишено себеуважението; Чувство на реализация и създаване на мрежа от доброволци; Навлизане във възрастта на детството и тийнейджърството; Лични ползи като повишаване на упоритостта, чувството за ефективност и усвояването на нови знания и умения. Работодателите, който се включват в програми по менторство, също имат полза от тях. Менторството оказва влияние върху корпоративната култура, изпращайки послание, че компанията се грижи за ценните си служители, приемайки многообразието сред тях. В организациите, в които хората с увреждания са наставлявани, менторите и мениджърите научават повече за способностите на учениците и студентите, независимо от техните увреждания. Това, на свой ред, подготвя младите хора да бъдат част от бъдещата работна сила и дава на работодателите потенциално решение на предизвикателствата на пазара на труда. Освен това, работодателите имат полза от мотивирани хора, а служителите са по-удовлетворени от работата си. Някой от най-важните ползи от менторството за наставляваните хора включват: По-добро отношение към училището и бъдещето изобщо; намалява желанието за опитване на наркотици и алкохол; засилва чувството за компетентност; подобрява представянето в училище или в университета; създава позитивни връзки с приятелите и семейството.
Какво показват проучванията за менторството? - Освен гореспоменатите изследвания, друго проучване сред организации, внедрили менторството, потвърждава ползите от него. То показва, че менторството може да промени курса на живот на младя човек, намалява злоупотребата с различни субстанции и подобряват академичното представяне. За младите хора с увреждания менторството може да има силно влияние върху целите, които са част от процеса на интегриране в истинския живот: успех в образованието, разбиране живота на възрастните, успех в кариерата, поемане на отговорност, ефективна комуникация, преодоляване на пречки и бариери и развитие на социални умения. Когато наставниците са успешни, менторството може да осигури връзка на младия служител със света на бизнеса, създавайки възможности той да бъде нает. По този начин менторството може да бъде катализатор за постигане целите на интеграцията.
Въпроси за размисъл:
Защо да инвестираме във включването на младите хора с увреждания в менторски програми?
Тъй като младите хора с увреждания са една от най-рисковите групи, те имат най-голяма полза от менторството. В някои случаи менторите, обучаваните хора и мениджърите на програмата имат нужда от помощ и съвети за включването на хората с увреждания в такива програми. Някои от възможните въпроса са:
Имат ли нужда хората с увреждания от специални условия на архитектурната среда, за да вземат участие?
Подготвен ли е менторът да подпомогне развитието на младия човек с проблеми или трудности в образованието, социални ограничения и здровословни проблеми?
Каква информация за уврежданията на обучаваните хора е необходима на ментора?
Как програмите за менторство да решат въпроса дали да разкрие уврежданията на обучаваните хора или не?
Как менторите да разбират нуждите на хората с увреждания, как да ги окуражават и да им помагат да се реализират успешно?
Какво да правим сега?
Задоволяването на някои основни потребности на хората с увреждания, включени в програми за менторство, е първата стъпка към създаването на по-достъпни програми и осигуряването на възможности за менторство пред тях. Така менторските програми стават по-полезни и за останалите участници.
Някои от основните потребности на хората с увреждания са:
Уеб-сайтът за менторство трябва да бъде достъпен за хора с различни увреждания;
От обучителните материали трябва да става ясно, че хората с увреждания са добре дошли в групата.
Създавайки програмите за менторство, наставниците трябва да бъдат наясно с въпроси като ограничения; информация, свързана с уврежданията на участниците; периодично да докладват за случаи на лошо отношение или пренебрегване; отговорностите на всяка роля в програмата; очакванията на ментора и обучаваните.
За да бъде ефективна една програма за менторство, в нея трябва да участват наставници, които разбират, че за да бъдат преодолявани ограниченията са нужни решителност и постоянство. Нужно е също така менторите да приемат хората с тяхното настояща ниво на развитие и да оставят високите си очаквания за в бъдеще. Следват някои от ключовите идеи за създаване на програми за менторство, включващи млади хора с увреждания.
Уврежданията са различни при различните хора и това, което е добре за даден човек може да не е добре за друг. Например, студент с проблеми със слуха се нуждае от съвсем различни неща от студент с проблеми в развитието. Установете ясна структура. Бъдете внимателни, когато искате информация са увреждане. Главната цел в периода на преход от гимназията към истинския живот е младите хора да разберат и да се научат да обсъждат увреждането си. Наставниците и мениджърите на програмите за менторство могат да подкрепят хората в тази им задача, обсъждайки уврежданията им във връзка с менторството. Наставниците също се нуждаят от подкрепа и обучение. Екипът на програмата може да оказва такава подкрепа на менторите, разговаряйки периодично с тях за хода и предизвикателствата пред процеса на менторство. Периодични срещи, които да насърчават дискусията между менторите и хората от останалия екип на програмата, могат да задоволят тази нужда от подкрепа. Последващото обучение или обучението за опресняване на знанията също биха имали полза за менторите, тъй като те биха били въвлечени още по-дълбоко в процеса по менторство. Уверете се, че програмата за менторство е така изготвена, че да поддържа и улеснява редовна и постоянна комуникация между ментори и обучавани. Именно това е важното за младите хора с увреждания. Ако между срещите с ментора има голям период от време, участниците могат да се почувстват разочаровани и да се оттеглят от програмата, дори и ако това се дължи на недоразумение или грешна комуникация. Редовният контакт е важен за младите хора, тъй като е възможно те да имат неуспешна връзка или непоследователни контакти с възрастните, каквито са случаите с доста млади хора с увреждания. Осигурявайте адекватни възможности са проучване на менторите и други гаранции. Някои програми изискват пълна проверка на кариерата на всички наставници. Други програми осигуряват такива гаранции в самата си структура (всички дейности се правят в сградата на училището или в Интернет, всички дейности се извършват под контрол и т.н.) За да избегнете проблеми с кофиденциалността, както и такива от правен характер, изисквайте от родителите да подписват писмено съгласие децата им да участват в програмата.
Добрият пример: Програма, насочена към интеграцията на младите хора с увреждания .
Свържи се с успеха” е електронна програма за менторство на Националния център за средно образование и преход към истинския живот към Университета в Минесота (САЩ). „Свържи се с успеха” обучава ментори за работа с млади хора с увреждания. Учениците и студентите се свързват с ментори от местната организация (организации) и разговарят с тях чрез и-мейл за училище и за хода на учебната година. Тъй като програмата е насочена към специфичните нужди на младите хора с увреждания, тя допринася и за интеграцията на участниците в нея, по-дълбокото разбиране на техните нужди, а и носи на менторите информация, свързана с хората с увреждания. „Свържи се с успеха” подпомагат и екипи от други програми за менторство, които искат да бъдат по-полезни на хората с увреждания чрез свои програми за менторство.
Помощни средства: Направете менторството достъпно за младите хора с увреждания
Въпрос: Какво е „помощно средство”?
Отговор: Помощните средства са промени в материалите или процедурите, които осигуряват достъп до обучение или оценяване на учениците и студентите с увреждания. Те са направени, за да позволят на младите хора да учат и да показват своите знания и умения без техните увреждания да бъдат пречка за това.
Въпрос: Защо младите хора с увреждания имат нужда от помощни средства, за да участват в програми за менторство.
Отговор: Учениците и студентите имат нужда от помощни средства с цел бариерите при четене, писане или вербална комуникация да не пречат на включването им процеса на менторството. Възможно е някои от хората да имат потребност от технологии, които да им позволят да участват в групите по менторство (компютър или други комуникационни средства като карти или писмени инструкции). Също така, ако нивото на възможностите на обучавания човек в определена област като четене или писане е ниско, менторът ще се нуждае от информация за това какво да очаква от този ученик или студент и как да подпомогне развитието му.
Въпрос: Как да разберем от какво помощно средство има всеки един обучаван човек?
Отговор: Помощните средства трябва да бъдат осигурявани в съответствие с нуждите и възможностите на самия обучаван. Двама души, които имат едно и също увреждане, могат да имат нужда от различни помощни средства. Един начин да разберем от какво има нужда конкретния човек е внимателно да прегледаме предоставената ни информация или да попитаме директно човека.
Въпрос: Примери за помощни средства, улесняващи хората с увреждания в участието им в програми за менторство?
Помощни материали за хората с ментални увреждания; информация, предоставена в различни формати; план на събитията, достъпни за хора с физически увреждания; осигуряване на ментора на информация, обучение и подкрепа в работата му с хора с увреждания.

Няма коментари:

Публикуване на коментар