неделя, 19 април 2015 г.

Наръчник по управление на човешките ресурси при хора с увреждания



6 причини да наемете човек с увреждане

Като специалист по управление на човешките ресурси Вие трябва да задавате насоката, когато се стигне до взимане на решение за наемане на определен човек. Включването на хора с увреждания и специални нужди в процеса по набиране е не само правилно от етична гледна точка и от гледна точка на многообразието сред служителите, но и от чисто бизнес преспектива. Ето и шест причини да наемате хора с увреждания:
1.Социална отговорностНаемането на хора с увреждания е начин за социално включване. Хората с увреждания също имат желание да допринасят за обществото, в което живеят, харесва им усещането за изпълнен граждански дълг, както и чувството, че са интегрирана част от това общество. Наемайки хора с увреждания, Вие подкрепяте доброто в обществото и давате пример на останалите работодатели.
2.Психологията на работната сила и организационният мениджмънт се завръщат към идеята за многообразие на работното място. То може да се проявява като равенство между мъже и жени, хора от различни етноси и разбира се хора с увреждания. Доказано е, че многообразието на работното място способства за откриването на нови таланти у служителите и генерирането на нови идеи от различните гледни точки, обстоятелства и опит.
3.Когато наемате човек с увреждане, Вие превръщате един социален проблем в бизнес възможност. Възможност под формата на по-ниски разходи, а от там и по-високи приходи и печалба. От друга страна наемането на хора с увреждания отваря възможности за нови пазари и подобрява продуктивността на компанията, внасяйки креативност, иновативни идеи и по-ефективни начини за справяне със задачите и управлението на различните бизнес операции. Когато наемате хора с увреждания, в някои случаи Вие намалявате разходите си за обучение, а от друга страна статистиката показва, че служителите с увреждания са лоялни към своите работодатели. Съществуват и данъчни облекчения за работодатели, наемащи хора с увреждания.
4.Човешки капитал - Специалистите по управление на човешки ресурси са преди всичко отговорни за качеството на човешкия капитал в организацията. Включването на служители с увреждания увеличава таланта, от който организацията може да черпи ресурс. Остаряло схващане е, че наемането им намалява продуктивността. Опитът на компании, наемащи хора с увреждания, доказва точно обратното. Всъщност, много от тях се стремят да вършат по най-добрия начин задълженията си и искат да докажат, че могат да допринесат точно толкова и дори повече за организацията и екипа. Когато имате служители, които са отдадени на Вашата компания и не са склони да я напуснат, Вие имате идеални служители.
5.Нововъведения - Хората с увреждания внасят разнобразие от биографии, опит и експертни знания сред Вашите служители. Това осигурява нови и иновативни решения на проблемите в работата, както и нови начини за ефективна съвместна работа. Например, компанията е взела решение да наема хора с увреждания и извличат множество ползи от това. Джон Чембърс, изпълнителен директор на Cisco, отбелязва, че това е „инструмент за стимулиране на нови форми на креативност и продуктивност в работна среда”. Наемането на хора с увреждания също така позвлолява нов поглед върху работата им с нови технологии, което води до обогатяване на продуктовата гама на компанията.
6. Маркетинг - Когато наемате човек с увреждане, Вие създавате бизнес атмосфера на включване за останалите си служители, а от гледна точка на маркетинга тази атмосфера на включване води до повече клиенти с увреждания, тъй като те се чувстват желани в офиса или мястото Ви за обслужване на клиенти. Отнема малко време слухът за това, че определен малък бизнес или компания подкрепя служителите с увреждания да се разнесе от уста на уста. Тъй като броят на хората, които в потребителския си избор се ръководят от социалната отговорност на дадената компания, се увделичава, това става значим фактор в решението дали да правят бизнес с Вас.
Най-добрите практики за набиране и наемане на служители с увреждания в управлението на човешки ресурси.
Според Американската асоциация на хората с увреждания един кандидат е квалифициран за дадено работно място, ако отговаря на изискванията за образование, опит и ако покаже, че е способен да изпълнява служебните си задължения с или без необходимите помощни средства. В процеса по набиране и подбор специалистите трябва да съблюдават следните основни принципи:
Реклама - Уверете се, че обявата за свободното работно място е оформена така, че информацията в нея да стигне до хората с увреждания. Например да е напечатана на по-голям шрифт. Ако е необходимо кандидатите да подадат документите си лично или да се явят на интервю, уверете се, че сте осигурили необходимите помощтни средства като рампа за инвалидни колички. Не е необходимо компанията да търси непременно човек с увреждане за конкретното работно място, но може да пуснете обявата в сайтове или други средства за масова комуникация, които подкрепят наемането на хора с увреждания.
Процесът по кандидатстване - Включете в обявата забележка, че ако съответният кандидат се нуждае от помощни средства в процеса на кандидатстване за работа, наемащата компания ще бъде уведомена за това. Дори и да имате право да попитате за документация, доказваща съответното увреждане, не задавайте директни въпроси за заболяването като провежданото лечение например. Фокусирайте се върху въпроси, засягащи специфичните умения, обучения, професионален опит, образование и препоръки.
Интервю - Не е уместно да питате специфични въпроси относно увреждането на съответния кандидат и степента на това увреждане. Можете да ги попитате как си представят изпълнението на служебните си задължения. Когато увреждането е очевидно или кандидатът сам е предоставил информация за него, можете да го попитате за помощните средства, които ще му бъдат необходими. Ако такава информация не е предоставена, може би няма да получите специфична информация за лечението и увреждането на съответния кандидат, докато не направите конкретно предложение.
Съвети на Американската асоциация на хората с увреждания за набиране и наемане на служители с увреждания
Обявата за работа трябва да включва декларация за недискриминиране на кандидати с увреждания.  Включете в обявата условие, че ако на съответния кандидат са необходими помощни средства в процеса на кандидатстване, такива ще бъдат осигурени. Публикувайте обявата в организации и сайтове, които подпомагат хората с увреждания в намирането на работа. Уверете се, че сте публикували обявата както в Интернет, така и извън него, както и че сте осигурили достъп до нея на всички заинтересовани, Например осигурете звуков запис на обявата за хората с нарушен слух. Ако участвате във форум за работодатели, уверете се, че сградата е достъпна за хора с увреждания и са осигурени места за отдих с възможност за ползване на помощни средства. Уверете се, че документите за кандидатстване не съдържат въпроси, свързани с увреждане или здравословно състояние. Уверете се, че хората от екипа, който ще комуникира или интервюира кандидатите с увреждания, са достатъчно обучени за това.
Най-добрите практики в осигуряването на необходимите помощни средства на служителите с увреждания
Какво е „необходимо помощно средство”?
Американската асоциация на хората с увреждания определя необходимите помощни средства като „всяка промяна в работното място или в мебелите, които се произвеждат серийно, която позволява на хората с увреждания да получават равни възможности за наемане.” Има три основни категории помощни средства: промени или приспособяване на процеса на кандидатстване за работа; приспособяване на работното място; равни възможности и подкрепа на работното място. Най-често използваните помощни средства включват: достъпна архитектурна среда; преструктуриране на длъжността и служебните задължения; непълен работен ден или съобразяване смените на работа; закупуване или нагаждане на оборудването; осигуряване на оборудване за хора със зрителни и слухови проблеми; гъвкава политика за отсъствие от работа; гъвкава политика за преназначаване на свободни позиции.
Служител по въпросите на хората с увреждания - Добре е да назначите нарочен служител по въпросите на хората с увреждания, който да се грижи офисите на компанията да покриват всички изисквания за достъпна архитектурна среда. Неговите задължения трябва да включват: да изработи политиката на компанията по отношение на необходимите помощни средства и да подсигури включването на процедури по посрещането на запитвания и оплаквания, свързани с достъпната архитектурна среда; да документира всяко усилие на компанията да осигури необходимите помощни средства, както и отговорите на всички оплаквания и запитвания; да са обучени в изискванията за специализирани помощни средства.
Политики и процедури за осигуряване на необходимите помощни средства
Планирайте служебните събития така, че служителите с увреждания да могат да присъстват. Уверете се, че в помещенията, в които се провеждат, има рампи и всички необходими помощни средства. Екипът по управление на човешките ресурси трябва да бъде гъвкав в работата си със служители с увреждания, за да може да предложи известни отклонение от политиката в областта на човешките ресурси на компанията като по-къси смени или толерантност при отсъствието от работа. Уверете се, че компанията Ви има писмени длъжностни характеристики, които ясно разписват ключовите задължения и отговорности на длъжностите. Уверете се, че служителите с увреждания са интегрирани на работното си място. Не ги изолирайте! Запознайте се, запознайте и служителите си, как да помагате на колегите с увреждания. Уверете се, че сред служителите Ви цари дух на позитивизъм и че те взаймно пазят достойнството си.
Поверителност на медицинската информация
Уверете се, че съхранявате медицинската информация в отделна папка от досието на съответния служител. Най-добре е да съхранявате медицинските документи в заключен шкаф и до тях да има достъп единствено служителят по въпросите на хората с увреждания.
Неоснователни помощни средства
Не е необходимо работодателят да осигурява помощтни средства, ако успее да докаже, че това е неоснователен ангажимент. Дали осигуряването на помощтни средства е основателент ангажимент е въпрос, зависещ от естетвото и нетната цена на съответното помощно средство и размера и естеството на самата компания.
Съвети на Американската асоциация на хората с увреждания за осигуряването на помощни средства
Определете конкретен човек в отдел „Човешки ресурси”, който да поддържа контакт с организациите на хора с увреждания. Осигурете обучение за работа с хора с увреждания. Давайте на служителите си с увреждания обратна връзка за усилията на компанията за осигуряване на достъпна архитектурна среда. Когато решите да наемете човек с увреждане, погрижете се да направите работното му място достъпно, пригодете оборудването, компютъра, осигурете рампа за колички, ако е нужно, стая за отдих и др. Уверете се, че мениджърите на средно и висше ниво са достатъчно подготвени. Прегледайте учебните материали и възможностите за комуникация в компания за това дали са достатъчно достъпни за служителите с увреждания. Уверете се, че политиката на компанията е достатъчно надеждна, за да се справи с оплакванията, отнасящи се до изискванията за осигуряване на помощни средства или до работата на хората, ангажирани със служителите с увреждания. Изградете система за управление на предприетите от компанията действия за осигуряване на необходимите помощни средства, включително получените оплаквания и предприетите действия. Планирайте специални помощни средства, необходими в процеса на обучение и професионално ориентиране. и динамика на работното място за да бъдете сигурни, че служителите с увреждания не биват маргинализирани, изолирани или с тях се отнасят без необходимото уважение. Осигурете съответното обучение, ако такова е нужно.
Най-добрите практики в управлението на служители с увреждания
Пред служителите с увреждания трябва да бъдат поставяни същите производствени стандарти, качествени и количествени, които биват поставяни пред останалите служители в компанията. Понижаването или каквато и да е промяна на производствените стандарти по причина на съответното увреждане не се смята за помощно средство. Такова може да бъде осигурено с цел съответният служител да покрие тези производствени стандарти. Определете много точно задълженията и очакванията от съответния служител. Ефективният мениджмънт започва с ясно определените роли, отговорности, необходимите образование и опит. Не е нелогично да изисквате служителите с увреждания да покриват същите производствени стандарти, които покриват и останалите служители. Уверете се обаче, че сте осигурили всички необходими помощни средства. Помнете, че служителите с увреждания имат същите качества и способности като останалите служители. Различни са само начините, по които те изпълняват задълженията си.
Оценка на професионалното представяне, обучение и полагане на цели
Както и при останалите служители, тези с увреждания трябва периодично да получават информация за сферите на дейност, в които работата на съответния служител може да се подобри, както и за тези, в които работата на служителя получава положителна оценка. Когато е уместно, поставяйте задачи, които трябва да бъдат постигани, както допълнителни задачи и възможности за кръстосано обучение. Използвайте периодичните доклади за представянето на служителите като възможност да индентифицирате сфери, в които служителите се нуждаят от помощни средства. Идентифицирайте проблемите, които могат да възникнат в работата на служителите с техните преки мениджъри. Уверете се, че увеличението на заплатата и различните премии на хората с увреждания е основано на същите причини, както и това на останалите служители.
Възможности за кариерно израстване
Уверете се, че информацията за възможности за кариерно израстване се разпространява така, че служителите с увреждания да бъдат уведомени и да имат достъп до тази информация. Служителите с увреждания трябва да имат същите възможности за кариено развитие, както и останалите служители – основани на тяхното професионално представяне, умения и развитие.
Поправителни мерки и освобождаване
Освобождаването на служители с увреждания е позволено, когато компанията е осигурила всички необходими помощни средства и въпреки това съответният служител не успява да покрие производствените стандарти. Не е нелогично да изисквате служителите с увреждания да покриват същите производствени стандарти, които покриват и останалите служители. Уверете се обаче, че сте осигурили всички необходими помощни средства. В ситуации, в които етичните правила за поведение са нарушени, на служителите с увреждания трябва да бъде търсена отговорност и да бъдат предприети съответните поправителни мерки. Ако увреждането на съответния служител не е причина за лошото му поведение, работодателят трябва да приложи същите стандарти за поведение, които се прилагат и към останалите служители. В повечето случаи увреждането на служителя няма отношение към неговото поведение.
Съвети на Американската асоциация на хората с увреждания за оценка на професионалното представяне на служителите с увреждания
Уверете се, че имате специфична длъжностна характеристика, а задълженията на длъжността са ясни. Провеждайте периодични формални и неформални разговори относно професионалното представяне на служителя като обсъждате прогреса, силните страни и областите, в които той би могъл да подобри представянето си. Уверете се, че служителите с увреждания не са дискриминирани в заплащането. Възможностите за кариерно развитие трябва да се публикуват така, че информацията да бъде достъпна за служителите с увреждания. Мениджърите трябва да им предоставят същите възможности за кариерно развитие като на останалите служители – основани на техните знания и възможности. Поправителните мерки трябва да бъдат надлежно документирани, а мениджърите трябва да бъдат окуражавани да дискутират тези мерки по отношение на служителите с увреждания със служителя от отдел „Човешки ресурси”, който отговаря за работата на служителите с увреждания.

Няма коментари:

Публикуване на коментар