6 причини да наемете
човек с увреждане
Като специалист по управление на
човешките ресурси Вие трябва да задавате насоката, когато се стигне до взимане
на решение за наемане на определен човек. Включването на хора с увреждания и
специални нужди в процеса по набиране е не само правилно от етична гледна точка
и от гледна точка на многообразието сред служителите, но и от чисто бизнес
преспектива. Ето и шест причини да наемате хора с увреждания:
1.Социална отговорност – Наемането
на хора с увреждания е начин за социално включване. Хората с увреждания също
имат желание да допринасят за обществото, в което живеят, харесва им усещането
за изпълнен граждански дълг, както и чувството, че са интегрирана част от това
общество. Наемайки хора с увреждания, Вие подкрепяте доброто в обществото и
давате пример на останалите работодатели.
2.Психологията на работната сила и организационният мениджмънт се
завръщат към идеята за многообразие на работното място. То може да се проявява
като равенство между мъже и жени, хора от различни етноси и разбира се хора с
увреждания. Доказано е, че многообразието на работното място способства за
откриването на нови таланти у служителите и генерирането на нови идеи от различните
гледни точки, обстоятелства и опит.
3.Когато наемате човек с увреждане, Вие превръщате един социален
проблем в бизнес възможност. Възможност под формата на по-ниски разходи, а от
там и по-високи приходи и печалба. От друга страна наемането на хора с
увреждания отваря възможности за нови пазари и подобрява продуктивността на
компанията, внасяйки креативност, иновативни идеи и по-ефективни начини за
справяне със задачите и управлението на различните бизнес операции. Когато
наемате хора с увреждания, в някои случаи Вие намалявате разходите си за
обучение, а от друга страна статистиката показва, че служителите с увреждания
са лоялни към своите работодатели. Съществуват и данъчни облекчения за
работодатели, наемащи хора с увреждания.
4.Човешки капитал - Специалистите
по управление на човешки ресурси са преди всичко отговорни за качеството на
човешкия капитал в организацията. Включването на служители с увреждания
увеличава таланта, от който организацията може да черпи ресурс. Остаряло
схващане е, че наемането им намалява продуктивността. Опитът на компании,
наемащи хора с увреждания, доказва точно обратното. Всъщност, много от тях се
стремят да вършат по най-добрия начин задълженията си и искат да докажат, че
могат да допринесат точно толкова и дори повече за организацията и екипа.
Когато имате служители, които са отдадени на Вашата компания и не са склони да
я напуснат, Вие имате идеални служители.
5.Нововъведения - Хората
с увреждания внасят разнобразие от биографии, опит и експертни знания сред
Вашите служители. Това осигурява нови и иновативни решения на проблемите в
работата, както и нови начини за ефективна съвместна работа. Например,
компанията е взела решение да наема хора с увреждания и извличат множество
ползи от това. Джон Чембърс, изпълнителен директор на Cisco, отбелязва, че това е „инструмент
за стимулиране на нови форми на креативност и продуктивност в работна среда”.
Наемането на хора с увреждания също така позвлолява нов поглед върху работата
им с нови технологии, което води до обогатяване на продуктовата гама на
компанията.
6. Маркетинг - Когато наемате човек с увреждане, Вие създавате бизнес
атмосфера на включване за останалите си служители, а от гледна точка на
маркетинга тази атмосфера на включване води до повече клиенти с увреждания, тъй
като те се чувстват желани в офиса или мястото Ви за обслужване на клиенти.
Отнема малко време слухът за това, че определен малък бизнес или компания
подкрепя служителите с увреждания да се разнесе от уста на уста. Тъй като броят
на хората, които в потребителския си избор се ръководят от социалната
отговорност на дадената компания, се увделичава, това става значим фактор в
решението дали да правят бизнес с Вас.
Най-добрите практики за набиране и наемане на служители с увреждания в
управлението на човешки ресурси.
Според Американската асоциация на
хората с увреждания един кандидат е квалифициран за дадено работно място, ако
отговаря на изискванията за образование, опит и ако покаже, че е способен да
изпълнява служебните си задължения с или без необходимите помощни средства. В
процеса по набиране и подбор специалистите трябва да съблюдават следните
основни принципи:
Реклама - Уверете се, че обявата за свободното работно
място е оформена така, че информацията в нея да стигне до хората с увреждания.
Например да е напечатана на по-голям шрифт. Ако е необходимо кандидатите да
подадат документите си лично или да се явят на интервю, уверете се, че сте
осигурили необходимите помощтни средства като рампа за инвалидни колички. Не е необходимо компанията да търси
непременно човек с увреждане за конкретното работно място, но може да пуснете
обявата в сайтове или други средства за масова комуникация, които подкрепят
наемането на хора с увреждания.
Процесът по кандидатстване - Включете в обявата забележка, че
ако съответният кандидат се нуждае от помощни средства в процеса на
кандидатстване за работа, наемащата компания ще бъде уведомена за това. Дори и да имате право да попитате за
документация, доказваща съответното увреждане, не задавайте директни въпроси за
заболяването като провежданото лечение например. Фокусирайте се върху въпроси, засягащи специфичните умения,
обучения, професионален опит, образование и препоръки.
Интервю - Не е уместно да питате специфични
въпроси относно увреждането на съответния кандидат и степента на това
увреждане. Можете да ги попитате как си представят изпълнението на служебните
си задължения. Когато увреждането е
очевидно или кандидатът сам е предоставил информация за него, можете да го
попитате за помощните средства, които ще му бъдат необходими. Ако такава
информация не е предоставена, може би няма да получите специфична информация за
лечението и увреждането на съответния кандидат, докато не направите конкретно
предложение.
Съвети на Американската асоциация на хората с увреждания за набиране и
наемане на служители с увреждания
Обявата за работа трябва да
включва декларация за недискриминиране на кандидати с увреждания. Включете
в обявата условие, че ако на съответния кандидат са необходими помощни средства
в процеса на кандидатстване, такива ще бъдат осигурени. Публикувайте обявата в организации и сайтове, които подпомагат
хората с увреждания в намирането на работа. Уверете
се, че сте публикували обявата както в Интернет, така и извън него, както и че
сте осигурили достъп до нея на всички заинтересовани, Например осигурете звуков
запис на обявата за хората с нарушен слух. Ако
участвате във форум за работодатели, уверете се, че сградата е достъпна за хора
с увреждания и са осигурени места за отдих с възможност за ползване на помощни
средства. Уверете се, че документите
за кандидатстване не съдържат въпроси, свързани с увреждане или здравословно
състояние. Уверете се, че хората от
екипа, който ще комуникира или интервюира кандидатите с увреждания, са
достатъчно обучени за това.
Най-добрите практики в осигуряването на необходимите помощни средства
на служителите с увреждания
Какво е „необходимо помощно
средство”?
Американската асоциация на хората
с увреждания определя необходимите помощни средства като „всяка промяна в
работното място или в мебелите, които се произвеждат серийно, която позволява
на хората с увреждания да получават равни възможности за наемане.” Има три основни категории помощни средства: промени или приспособяване на
процеса на кандидатстване за работа; приспособяване на работното място; равни възможности и подкрепа
на работното място. Най-често
използваните помощни средства включват: достъпна архитектурна среда; преструктуриране на длъжността и служебните задължения; непълен работен ден или
съобразяване смените на работа; закупуване
или нагаждане на оборудването; осигуряване
на оборудване за хора със зрителни и слухови проблеми; гъвкава политика за отсъствие от работа; гъвкава политика за преназначаване
на свободни позиции.
Служител по въпросите на хората с увреждания - Добре е да назначите нарочен служител по
въпросите на хората с увреждания, който да се грижи офисите на компанията да
покриват всички изисквания за достъпна архитектурна среда. Неговите задължения
трябва да включват: да изработи
политиката на компанията по отношение на необходимите помощни средства и да
подсигури включването на процедури по посрещането на запитвания и оплаквания,
свързани с достъпната архитектурна среда; да документира всяко усилие на компанията да осигури необходимите
помощни средства, както и отговорите на всички оплаквания и запитвания; да са
обучени в изискванията за специализирани помощни средства.
Политики и процедури за осигуряване на необходимите помощни средства
Планирайте служебните събития така, че служителите с увреждания да
могат да присъстват. Уверете се, че в помещенията, в които се провеждат, има
рампи и всички необходими помощни средства. Екипът
по управление на човешките ресурси трябва да бъде гъвкав в работата си със
служители с увреждания, за да може да предложи известни отклонение от
политиката в областта на човешките ресурси на компанията като по-къси смени или
толерантност при отсъствието от работа. Уверете
се, че компанията Ви има писмени длъжностни характеристики, които ясно
разписват ключовите задължения и отговорности на длъжностите. Уверете се, че служителите с увреждания са
интегрирани на работното си място. Не ги изолирайте! Запознайте се, запознайте и служителите си, как да помагате на
колегите с увреждания. Уверете се, че сред служителите Ви цари дух на
позитивизъм и че те взаймно пазят достойнството си.
Поверителност на медицинската информация
Уверете се, че съхранявате
медицинската информация в отделна папка от досието на съответния служител. Най-добре е да съхранявате медицинските
документи в заключен шкаф и до тях да има достъп единствено служителят по
въпросите на хората с увреждания.
Неоснователни помощни средства
Не е необходимо работодателят да
осигурява помощтни средства, ако успее да докаже, че това е неоснователен
ангажимент. Дали осигуряването на помощтни средства е основателент ангажимент е
въпрос, зависещ от естетвото и нетната цена на съответното помощно средство и
размера и естеството на самата компания.
Съвети на Американската асоциация на хората с увреждания за
осигуряването на помощни средства
Определете конкретен човек в
отдел „Човешки ресурси”, който да поддържа контакт с организациите на хора с
увреждания. Осигурете обучение за
работа с хора с увреждания. Давайте
на служителите си с увреждания обратна връзка за усилията на компанията за
осигуряване на достъпна архитектурна среда. Когато
решите да наемете човек с увреждане, погрижете се да направите работното му
място достъпно, пригодете оборудването, компютъра, осигурете рампа за колички,
ако е нужно, стая за отдих и др. Уверете
се, че мениджърите на средно и висше ниво са достатъчно подготвени. Прегледайте учебните материали и
възможностите за комуникация в компания за това дали са достатъчно достъпни за
служителите с увреждания. Уверете се,
че политиката на компанията е достатъчно надеждна, за да се справи с
оплакванията, отнасящи се до изискванията за осигуряване на помощни средства
или до работата на хората, ангажирани със служителите с увреждания. Изградете система за управление на
предприетите от компанията действия за осигуряване на необходимите помощни
средства, включително получените оплаквания и предприетите действия. Планирайте специални помощни средства,
необходими в процеса на обучение и професионално ориентиране. и динамика на работното място за да бъдете
сигурни, че служителите с увреждания не биват маргинализирани, изолирани или с
тях се отнасят без необходимото уважение. Осигурете съответното обучение, ако
такова е нужно.
Най-добрите практики в управлението на служители с увреждания
Пред служителите с увреждания
трябва да бъдат поставяни същите производствени стандарти, качествени и
количествени, които биват поставяни пред останалите служители в компанията.
Понижаването или каквато и да е промяна на производствените стандарти по
причина на съответното увреждане не се смята за помощно средство. Такова може
да бъде осигурено с цел съответният служител да покрие тези производствени
стандарти. Определете много точно задълженията и очакванията от съответния
служител. Ефективният
мениджмънт започва с ясно определените роли, отговорности, необходимите
образование и опит. Не е нелогично да
изисквате служителите с увреждания да покриват същите производствени стандарти,
които покриват и останалите служители. Уверете се обаче, че сте осигурили
всички необходими помощни средства. Помнете,
че служителите с увреждания имат същите качества и способности като останалите
служители. Различни са само начините, по които те изпълняват задълженията си.
Оценка на професионалното представяне, обучение и полагане на цели
Както и при останалите служители,
тези с увреждания трябва периодично да получават информация за сферите на
дейност, в които работата на съответния служител може да се подобри, както и за
тези, в които работата на служителя получава положителна оценка. Когато е уместно, поставяйте задачи, които
трябва да бъдат постигани, както допълнителни задачи и възможности за
кръстосано обучение. Използвайте
периодичните доклади за представянето на служителите като възможност да
индентифицирате сфери, в които служителите се нуждаят от помощни средства. Идентифицирайте проблемите, които могат да
възникнат в работата на
служителите с техните преки мениджъри. Уверете се, че увеличението на заплатата и различните премии на
хората с увреждания е основано на същите причини, както и това на останалите
служители.
Възможности за кариерно израстване
Уверете се, че информацията за
възможности за кариерно израстване се разпространява така, че служителите с
увреждания да бъдат уведомени и да имат достъп до тази информация. Служителите с увреждания трябва да имат
същите възможности за кариено развитие, както и останалите служители – основани
на тяхното професионално представяне, умения и развитие.
Поправителни мерки и освобождаване
Освобождаването на служители с
увреждания е позволено, когато компанията е осигурила всички необходими помощни
средства и въпреки това съответният служител не успява да покрие
производствените стандарти. Не е
нелогично да изисквате служителите с увреждания да покриват същите
производствени стандарти, които покриват и останалите служители. Уверете се
обаче, че сте осигурили всички необходими помощни средства. В ситуации, в които етичните правила за
поведение са нарушени, на
служителите с увреждания трябва да бъде търсена отговорност и да бъдат
предприети съответните поправителни мерки. Ако увреждането на съответния
служител не е причина за лошото му поведение, работодателят трябва да приложи
същите стандарти за поведение, които се прилагат и към останалите служители. В повечето случаи увреждането на
служителя няма отношение към неговото поведение.
Съвети на Американската асоциация на хората с увреждания за оценка на
професионалното представяне на служителите с увреждания
Уверете се, че имате специфична длъжностна
характеристика, а задълженията на длъжността са ясни. Провеждайте периодични формални и неформални разговори относно
професионалното представяне на служителя като обсъждате прогреса, силните
страни и областите, в които той би могъл да подобри представянето си. Уверете се, че служителите с увреждания не
са дискриминирани в заплащането. Възможностите
за кариерно развитие трябва да се публикуват така, че информацията да бъде
достъпна за служителите с увреждания. Мениджърите трябва да им предоставят същите
възможности за кариерно развитие като на останалите служители – основани на
техните знания и възможности. Поправителните
мерки трябва да бъдат надлежно документирани, а мениджърите трябва да бъдат
окуражавани да дискутират тези мерки по отношение на служителите с увреждания
със служителя от отдел „Човешки ресурси”, който отговаря за работата на
служителите с увреждания.
Няма коментари:
Публикуване на коментар