Често срещани страхове и
притеснения:
1. Защо да набирам и наемам хора с увреждания?
Първо и
най-важно, отговорът е, че наемането на хора с увреждания създава добро
впечатление за Вашия бизнес. В случай че никога не сте набирали, наемали или
работили с хора с увреждания, може би имате много въпроси относно работата с
хора с увреждания. Ето и някои въпроси и притеснения, които тревожат бизнес
лидерите по отношение наемането на хора с увреждания.
2. Колко
ще струват на бизнеса ми помощните средства, които биха помогнали на
служителите и клиентите ми с увреждания да стигат до офиса ми?
Този въпрос е
важен и много бизнесмени си го задават. Проучвания показват, че повече от половината от осигурените помощни
средства в САЩ струват по-малко от 500 долара (980лв.), а повече от 80% от тях
струват по-малко от 1000 долара (1960лв.). Почти 20% от тези средства са
абсолютно безплатни. Освен това могат да бъдат ползвани и различни източници за
финансирани като данъчни кредити, посредством които да бъде изградена достъпна
архитектурна среда за служителите с увреждания. Дори и да не наемете хора с
увреждания, правейки офиса си дастъпен, Вие привличате и по-възрастните
клиенти, което увеличава печалбите Ви. Важно е да се отбележи, че хората с
увреждания представляват пазар, който има същите нужди, както и останалите
потребители.
3. Много компании изпитват опасения, че ако
наемат служители с увреждания, осигурителните им вноски ще се увеличат.
Прочуванията показват, че вноските за осигуряване срещу болест, смърт или
увреждане на компании, наемащи хора с увреждания, рядко се увеличават.От друга
страна, стереотитипите по отношение работата с хора с увреждания все още
съществуват, което е причина за по-рядкото им наемане и по-честите случаи на
уволняване.
4. Как наемането на хора с увреждания ще се
отрази на останалите служители?
Всеки добър
мениджър си задава този въпрос, когато наема нов служител. В зависимост от
опита на останалите служители в работата и социализацията на хора с увреждания, първоначално те може да се чувстват
некомфортно, но това няма да е за дълго. Уверете се, че служителите Ви не
прекаляват с грижите за човека с увреждане. Много работодатели споделят, че
работата с хора с увреждания кара останалите служители да работят по-усърдно и
по-продуктивно.
5. Какво става, ако съответният човек с
увреждане не се впише в компанията ми?
Този въпрос
стои пред много компании. Проблемите с професионалното представяне на
служителите с увреждания, които могат да доведат до уволняването им, тревожат
много работодатели. Никога не е лесно да уволниш човек от работа, но ако
съответния служител не може да върши задължнията си и след като услията за
подобряване на професионалното му представяне не са дали резултат, Вие сте в
правото си да освободите служителя с увреждане по общия ред.
6. Как да проведа интервю с човек с
увреждане?
Едни от
най-задаваните въпроси са „Какво да правя, когато интервюирам човек с
увреждане? Какъв е етикетът? Да подам ли ръка? Да разместя ли мебелите? Какво
да направя, ако направя грешка или кажа нещо глупаво?” Това са нормални
въпроси, когато за пръв път наемаш човек с увреждане. Но колкото повече
контактувате с хора с увреждания и колкото повече интервюта провеждате, толкова
по-уверени ще бъдете. Има етикет при общуването, с който можете да се
запознаете под формата на обучение за провеждане на интервю на кандидат с
увреждане. Най-важното обаче е да не се притеснявате от грешки. Кандидатите с
увреждания ще Ви разберат.
Ето че
страховете и опасенията Ви вече са разсеяни и можете да започнете да набирате
служители с увреждания. Още нещо, което можете да направите, е да установите
контакти с различни организации на хора с увреждания, които да Ви помогнат,
предоставяйки Ви автобиографии, организирайки мотивационни обучения и други
дейности, посредством които да се запознаете с хората с увреждания. Установете контакти с организации на хора
с увреждания. Ако наемането
на служители с увреждане не би Ви струвало твърде много средства и сте взели
решение да го направите, къде да откриете хора с увреждания, които бихте могли
да наемете. Съществуват организации,
обществени и частни, който предлагат услуги по набирането на хора с увреждания
и помощ при търсенето на работа. Тези услуги включват: предварително проучване на квалифицираните кандидати; анализиране и обучение на кандидатите; обучение за работа с хора с увреждания; анализ на съответната длъжност; анализ на възможностите за изграждане на
достъпна архитектурна среда; информация
за и помощ при кандидатстване за финансови стимули (например, обучителни
програми, помощ при кандидатстване за данъчен кредит, различни видове
финансиране и др.) набиране и
наемане на хора с увреждания. За
да достигнете до цялото общество, установете
директни контакти с хората с увреждания. Няма по-добър начин да спечелите
доверие и да популяризирате желанието си да наемате хора с увреждания от това
да изградите директни връзки с тях. Например,
Денис Рой, специалист по човешки ресурси в Electronic Data Systems в Херндон,
Вирджиния, е установил връзки с местните организации на хора с увреждания и по
този начин успява да даде гласност на усилията на EDS да набира и наема хора с
увреждания.
·
Изпращайте обявите си за свободни работни места
на организациите на хора с увреждания.
·
Упоменете в обявата, че ще приемете и
кандидатури и на хора с увреждания.
·
Организирайте стажантски и менторски програми за
хора с увреждания
·
Осигурете достъпна архитектурна среда
·
Участвайте доброволно в конуслативни органи по
въпросите на хората с увреждания.
·
Участвайте във форуми по въпросите на заетостта
на хората с увреждания, организирани от организации на хората с увреждания.
·
Станете партньор на местните училища
Възможностите на програмите „Училище
на работа” вкарват работната среда в училищата. Програми като насърчаване
наемането на млади хора, услуги при прехода от училище на работа, мотивационни
обучения, съвместно обучение от учители и преподаватели от бизнеса, техническа
подготовка, стажантски програми и кариерни академии се смятат за основата на
по-големите системи „Училище на работа”. Този тип програми трансформират офиса на съответната
компания в място за учене. Успешните програми „Училище на работа” изискват
поддържането на здрави връзки между училищата и реалния бизнес. Тези връзки
включват: съчетаване на заниманията в класната стая с опит в релния бизнес по
начин, по който опитът надгражда теоретичните знания от училище; осигурявне на
регулярни контакти, планиране и консултации между ученици, работодатели и
училищен персонал; установяване на постоянни двупосочни връзки между бизнес и
училище, работейки като партньори с цел да подпомагат учениците да постигат
целите си, като обсъждат очакванията си какво един млад човек трябва да учи,
знае и може; установяване на връзки с различни образователни институции за
образование след завършване на гимназията (напр.колежи и университети), тъй
като днес и за в бъдеще все повече компании ще имат нужда от високо образовани
служители. Като работодател Вие можете да: станете партньор с училища и други
заинтересовани работодатели; работите съвместно с училищата по разработване на
такъв учебен план, който да обучава учениците в умения и знания за конкретна
длъжност; осигурявате професионален опит на участващите в тези програми
ученици; наемате високо квалифицираните участници в тези програми. Използвайте
on-line набиране. Все повече компании са on-line. В Мрежата можете да откриете
и потенциални служители. Набирането по Интернет е по-евтино и по-лесно от
традиционните методи. По този начин обаче няма как да знаете дали обявите ви
достигат да хората с увреждания. Най-добрият подход е да поискате от сайта, в
който смятате да публикувате обявата си, анализ на аудиторията, която посещава
сайта. Въпросите, които бихте могли да зададете, са: Има ли сайтът база данни
от автобиографии и ако „да”, цената за публикуване на обявата включва ли достъп
до тази база данни? Коя е целевата група на сайта? Специализиран ли е сайтът в
набиране на служители с увреждания? Как кандидатите ще се свързват с Вас? Колко
хора посещават сайта? Как се публикуват обявите? Как обявите се обновавят и
изтриват? Добре е да направите предварително проучване, за да откриете сайт,
който достига да повече хора с увреждания. Логично е в такъв сайт да откриете и
база данни от автобиографии на хора с увреждания, търсещи работа. Изполвайте
телекомуникациите като гъвкава възможност за работа. Една от най-големите
бариери пред наемането на повече хора с увреждания е липсата на достатъчно
надежден транспорт. Друга такава бариера е липсата на необходимата подкрепа, за
да бъде наемането на хора с увреждния успешно. Телекомуникациите предоставят на
компаниите възможност да интегрират служителите си с увреждание, за които
достъпът до традиционните офиси представлява пречка. Посредством
телекомуникациите много компании, работещи със служители с увреждания компании могат да: запазват
талантливите си служители; намалят текучеството на служители, а от там и
разходите за набиране; контролират
разходите си за обезщетения. Добре
конструираната телекомуникационна програма може да предложи на компанията Ви
възможност да спестите пари като в същото време повишите продуктивността. Използвайте консултантски услуги. Външните консултантски услуги играят все
по-голяма роля за гъвкавостта на пазара на човешки ресурси, помагайки на
бизнеса да управлява разходите си за служители. Тази индустрия вече е станала
отделен сектор в икономиката, който осигурява на служителите гъвкави работни
смени, обучения, услуги „от врата до врата”, които да улесняват работата на
служителите. Тези консултантски
компании работят с хората с увреждания по същия начин, по който работят и с
хората без увреждания. Фокусът на процеса по подбор е върху индивидуалните
възможности, умения и интереси на кандидатите. Консултантските компании
предлагат услуги по оценка на длъжността, временни договори и обучение за
подобряване на професионалните умения и възможности, за да подобрят шансовете
на хората с увреждания да бъдат наети. Повечето консултантски услуги предлагат
услуги по: индивидуална оценка на
кандидатите; оценка на възможностите
на кандидатите да за конкретни длъжности; свързване
на възможностите на съответния кандидат с търсенето на пазара на труда; индивидуално обучение; помощни средства като част от
приспособяването на работното място. Пример: Лифт ООД
е организация с идеална цел, която открива, обучава и наема професионалисти с
увреждания посредством договори с по-големи корпорации, които евентуално да ги
наемат. Лифт ООД наема тези служители като сключва договор с голям брой
компании от цялата страна. На своите корпоративни клиенти компанията осигурява
доказали качеството си програми за развитие на човешките ресурси, предоставящи
високо квалифицирани кадри в областта на компютърните технологии. Лифт ООД
предлага: партньорство с идеална цел
на комерсиалния бизнес; интелигентни,
мотивирани анализатори, внимателно проучени и подбрани; индивидуално разработена и администрирана програма за обучение,
адаптирана за съответните бизнес стандарти; едногодишен
договор за услуги по назначаване, наблюдение и оценка; надеждни, добре обучени компютърни специалисти.
Няма коментари:
Публикуване на коментар