събота, 18 април 2015 г.

Кариерно развитие за хора с увреждания



Хората с увреждания са като всички останали служители – те искат да бъдат полезни; оценяват конструктивните съвети; обичат предизвикателствата и искат да се развиват в работата си. Компаниите, които наемат квалифицирани служители, остават конкурентоспособни на глобалния пазар. Един от начините да запазят служителите си е да изготвят индивидуален план на кариерното развитие за всеки един от тях, включително и служителите с увреждания. Най-широко използваните програми включват целеполагане, тийм билдинг, създаване на контакти, менторство, оценка на професионалното представяне, възможности за доказване като лидери, развитие на средно и висше управленско ниво, както и обучение в професионални умения. Планиране на кариерата Работодателите трябва да осъзнаят, че хората с увреждания имат стремежи и цели в карирерите си. Мениджърите на средно ниво трябва да обсъждат очакванията, свързани с кариерата, с всеки служител, включително и да оценяват техните интереси, таланти и възможности, отчитайки изискванията за заемане на съответната позиция. Ако целите на съответния служител в кариерата изглеждат непостижими, мениджърът трябва да даде конструктивна обратна връзка и да се опита да постигне съгласие със служителя по съответната цел и пътя за нейното постигане. В никакъв случай обаче мениджърът не трябва да гледа на служителя с увреждане като на пречка пред постигането целите на компанията. Работодателите трябва да поощряват развитието на служителите с увреждания в корпоративната йерархия като част от програмата за кариерно развитие. Възможностите за корпоративно израстване включват и периферно преместване (в различни отдели) в рамките на компанията с цел съответния служител да обогати опита си и да придобие нови знания и умения и така да бъдат открити позиции, за които възможностите и интересите му биха били по-подходящи. Ротацията на различни позиции запознава служителя с увреждане с всички аспекти от бизнеса на компанията и му помага да осъзнае нуждата от прехвърляемост на умения и възможности на други позиции. Обогатяването на длъжността (повече отговорности и нови задачи) е още един инструмент за кариерното развитие на хората с увреждания. Възможностите за тийм билдинг дават на служителите шанса да решавата проблеми и да изграждат връзки със своите колеги. Работодателите трябва да бъдат сигурни, че служителите с увреждания имат възможността да се развиват като лидери, както и че взимат участие в специални проекти, планиране, външни проекти и проекти, свързани с пътуване. Мениджърите не трябва да вземат решения относно кариерното развитие на служител с увреждане, основано на ограничения или стереотипи за увреждането на съответния служител. Мениджърите трябва да включват служителите с увреждания както във формални работни екипи, така и в неформални групи. Хората с увреждания харесват същите социални и развлекателни събития като служителите без увреждания. Често се случва на тези събития да се обсъждат важни бизнес въпроси или да се създават делови контакти. Всички служители трябва да имат възможността да участват. Мениджърите трябва да организират такива събития в достъпни помещения и да осигуряват необходимото обслужване за своите служители с увреждания. Менторство За всички служители би било полезно да бъдат водени от по-опитен колега. Мениджърите трябва да поощряват служителите с увреждания да откриват свои ментори, независимо дали той е със или без увреждане. Когато тези млади служители натрупат достатъчно опит, те трябва да бъдат окуражавани да бъдат ментори на по-младите си колеги, независимо дали те са със или без увреждане. Менторите допринасят за развитието на бизнеса на компанията по различни начини: разширяват преспективите за придобивани на нови умения и интереси с цел бъдещо кариерно развитие; мотивират служителите да поемат премерени рискове; дават съвети относно политиката в сферата междуличностните контакти в рамките на компанията; дават откровена и конструктивна обратна връзка за проблеми в компанията предават технически, междуличностни и управленски умения на служителите; окуражават; създават контакти, дават препоръки. Оценяване на работата на служителите Процедурите за оценяване на работата на служителите са широко разпространени сред компаниите. Някои от фирмите използват формални, писмени документи; други – по-малко формални, честно устни процедури. Мениджърите трябва да се отнасят със служителите с увреждания по същия начин, по който се отнасят със служителите без увреждания. Ако съответната позиция не може да се приспособи към нуждите на служителя с увреждане, оценявайте служителя само върху тези задачи, който той трябва да върши, но прилагайте същите критерии, който прилагате, оценявайки работата на служителите без увреждания. Мениджърите трябва да обсъждат оценката със съответния служител преди да я запишат. След като дискутират и завършат оценката за работата, важно е да обсъдят и възможностите за кариерно развитие на съответния служител. Възможностите за обучение трябва да бъдат достъпни за служителите с увреждания. Обучението в управленски и лидерски качества трябва да бъде сред достъпните възможности, с цел да обогати обечинието в специфични умения. Това обучение трябва да се извършва в достъпни помещения; материалите трябва да се отпечатват с голям шрифт, за да бъдат удобни за служители със зрителни увреждания; за служителите със слухови увреждания трябва да бъде осигурен жестомимичен превод и др. Служителят с увреждане трябва да бъде отговорен за собстеното си кариерно развитие. Той трябва непрекъснато да търси нови образование, обучение и информация. Служителят с увреждане трябва да следи най-новата информация в сферата, в която работи, и да е готов за нови задачи.

Няма коментари:

Публикуване на коментар