неделя, 26 април 2015 г.

Социализация на служители с увреждания



Новите служители преминават през процес на социализация в организацията. Нормите, културата, езикът и начинът, по който членовете на екипа взаимодействат един с друг биват наблюдавани от новия служител. С течение на времето служителите свикват с начина, по който колегите комуникират помежду си. Известни са и примери, в които служителите не успяват да се приспособят към социалните норми в организацията и резултатите са негативни.
Когато служителите не са приети социално на работното си място, последствията от това биха могли да бъдат доста негативни. Много вероятно е служител, който не се чувства приет от колегите или ръководителите си, да има по-лошо трудово представяне от социализираните си колеги. Защо е така? Ако даден служител не се чувства част от екипа на работното си място, усещането за собствената му ефективност и самооценката му са ниски. Усещането за собствена ефективност или чувството, че можеш да изпълниш поставените ти задачи, има огромно влияние върху мотивацията и трудовото представяне на служителите. Логично е да се очаква, че ако някой се чувства „външен” в работата си, мотивацията му няма да бъде на оптимално ниво. Този служител ще смята, че няма причина да се старае да върши работата си добре, тъй като никой в организацията не забелязва това. Процесът на социализация на ново работно място може да бъде доста стресиращ. Но какво се случва, когато към всичко това добавите и фактора „Хора с увреждания”? Много често забравяме за хората с увреждания, въпреки че в днешни дни техния брой е голям.
Хората с увреждания са изправени пред повече предизвикателства в процеса на социализация на работното място. Служителите в организацията може да не са наясно с увреждането на новия си колега и да го разглеждат като слабост или различност. В някои случаи пък е възможно служителите да приветстват прекалено силно новия си колега с увреждане, опитвайки се да му помагат ненужно много. Много служители с увреждания се чувстват неудобно, защото са способни да извършват задачи, които останалите смятат, че са прекалено трудни за тях. Независимо че служителите с увреждания са изправени пред различни бариери, те са способни да извършват качествена работа точно както служителите без увреждания. За съжаление служителите в организацията обикновено имат предубеждения относно колегите си с увреждания. Те може да смятат, че един служител с увреждане не е способен на същото трудово представяне или не е интелигентен, колкото тях. Тъй като всички тези допускания са погрешни, те правят социализацията на новия служител трудна и дори невъзможна. Служителят с увреждане може да чувства, че трябва да докаже себе си пред колегите и да демонстрира, че заслужава да работи в организацията. Често това, което може да се случи с отношенията в организацията със служителите с увреждания, може да се окаже доста изненадващо. Служителите с увреждания често казват, че им се оказва помощ по-рядко. Ако даден служител с увреждане има различно бюро, направено специално за него, останалите служители в офиса може да имат негативно чувство, свързано с променената среда. Това, което се случва най-често в отношенията в организацията е, че служителите може да сметнат, че колегата им с увреждане получава всички форми на помощ, докато останалите служители – не. Следователно служителите са по-малко склонни да помагат на колегата си с увреждане, тъй като смятат, че той вече получава достатъчно помощ от организацията. Срещат се случаи, при които служител с увреждане използва увреждането си като извинение за неизвършването на определени задачи, но не може да се предположи, че всички служители с увреждания имат такова поведение. Какво различно можете да направите в своята организация? Ако във вашата организация работят или наскоро сте назначили служители с увреждания, бъдете внимателни в своите действия. Опитвайте се да избягвате не възлагането на задачи на даден служител с увреждане, защото по този начин позволявате на думата „увреждане” да замъгли преценката ви за това какво служителят с увреждане е способен да върши. И най-важното! Запознайте се със законодателството в областта на хората с увреждания. Колкото по-добре го познавате, толкова по-ясно за вас ще бъде защо трябва да пригодите работното място и да осигурите необходимите помощни средства.
Кълкарни, М. и Ленгник-Хол, М. Социализация на хора с увреждания на работното място. Управление на човешките ресурси 4, 521-540

Няма коментари:

Публикуване на коментар